Friday, March 4, 2011

Atasi Hati Yg Sengsara, Makan Hati, Sedih dan Kecewa

Sebenarnya nak menghilangkan rasa sengsara, sedih dan kecewa caranya ada byk, dan keberkesanannya terpulang pd ketahanan mental kita, emosi kita, kesabaran kita. Tp aku boleh jamin cara yg aku kongsikan ni, sebelum aku tulis ni,  telah diguna oleh kebanyakan org dan telah ditulis oleh ramai pakar motivasi, penulis buku pembangunan diri dan mereka sendiri telah melakukannya dulu.  


1. Latih Minda Melupakan Kenangan Pahit.                                         
Bunyinya senang nak dibuat, tp perlu diaplikasi berterusan. Mengaku saja kita sering merasa sedih sbb byk kali mengingat kenangan pahit @ selalu kembali ke memori silam yg lalu, betul x? Kita kena cut connection feeling kita dgn emosi yg lalu. 

Anda xkan dpt melupakan kesemua memori pahit sekaligus, tp lakukan step by step dgn mengalihkan perhatian kita kpd perkara lain. Proses ini mengambil masa, tp ia boleh dipercepatkan dgn disiplin diri.

2. Belajar Rajin Bersyukur.                                                       
Ucap syukur ats kesemua yg kita ada, apa saja! Misalnya, ucap syukur kerana kitamasih ada 5 deria yg lengkap, kita boleh melihat & menarik nafas tiap kali bangun tidur (dan bukannya bangun terus sakit jantung @ sudah berada di ALAM KEDUA), kita ada kawan rapat yg memahami kita & kita  mempunyai handphone kesayangan kita. Ucap syukur seikhlas hati, sebyk yg mungkin, seikhlas mungkin hingga rasa syukur tu meresap jauh ke dalam diri kita. Buat banyak kali dalam sehari.   

3. Belajar Menjadi Pemaaf.                                                       
Sikap pemaaf dpt membersihkan hati dr perasaan negatif & emosi-emosi negatif (takut, sedih, kecewa. gusar, menyampah, marah, geram, cemburu, x puas hati, dendam, busuk hati). Seterusnya, meneutralkan gelombang fikiran negatif yg melekat bersarang di minda kita.

Ketahuilah, kita selalu rasa sedih & kecewa sbb kita xmemaafkan kesalahan diri kita di masa lalu ataupun kita x memaafkan kesalahan org lain tehadap diri kita satu ketika dulu, ataupun… kita susah menerima hakikat perbuatan salah org lain terhadap diri kita, yg membuat kita sedih, kecewa & geram tahap dewa..belajar menjadi pemaaf & menghapus semua ni lalu menarik ketenangan dtg pd diri kita.

4. Ketawa, ketawa dan terus ketawa.                                               
Ketawa bkn dibuat-buat, tp biar ketawa yg benar2 menggembirakan kita & menjadikan kita girang. Tonton video yg lucu, baca cerita yg lucu, dekatkan diri kita dgn rakan2 yg lucu serta cari “funny side” dlm setiap situasi, agar kita boleh ketawa secara automatik. Ketawa dpt menghilangkan sedih. Buat apa LAYAN kecewa sdgkn kita boleh ketawa? Come on...

5. Ubah Fikiran                                                                   
Kita x boleh merubah situasi yg boleh membuat kita kecewa, sedih & murung. Tp, kita boleh merubah fikiran kita & apa yg kita fikirkan tentang situasi2 tersebut walau seburuk manapun ia. Rahsianya, cari sinar mentari disebalik mendungnya awan. Walaupun perkara x berpihak kpd kita, cari cara  bagaimana kita boleh jumpa nilai2 positif di dalamnya.  

Fikir yg baik2 je, kerana ia memberi keuntungan jangka masa panjang. Rezeki kita murah & segala yg baik2 dtg sendiri pd kita. Kita menjadi apa yang kita mahukan.                           
                                                                                   
Buat apa fikir yg buruk sedangkan kita boleh tarik semua yg baik2? Fikir yg buruk, kita dpt yg buruk la jawabnya.     

6. Hati Mesti ‘Keras’.                                                           
Bkn keras sembarangan, maksudnya kekerasan hati, kesabaran yg tinggi, pandai mengawal emosi & menerima hakikat dgn hati terbuka. Allah menurunkan musibah, permasalahan & macam2 lg bkn sekadar dugaan, tp balasan pd perbuatan2 kita di masa lalu.   

Buat baik, dibalas baik, begitu juga sebaliknya. Try ingat balik kejahatan kecil yg kita lakukan pd org lain, mungkin ada walau kita x sedar. Itulah perlunya kita bersikap baik &  berfikir yang baik2 pd semua org, benda, perkara, situasi & keadaan.   

7. Senyum Selalu.
Kata org senyum tu penawar duka.Emm...mmg btl la senyum tu boleh mengubat hati.Dgr lagu SENYUM nyanyian Najwa ni pom bleh buat aku senyum..:)  


                                    
                                                          :: Lagu senyum ::

Sebelum masuk tidur, set minda utk jd ceria pd keesokan harinya. Lafazkan dgn nada berbisik. Relax, jgn terlalu mendesak diri.                    
                                                                                
Slps bangun tidur, katakan pd diri ini adlh hari yg baru utk kita.  
                                                                                
Tekadkan diri utk menjadikan hari yg baru tu hari yg baik, sungguh baik, sebaik yg mungkin dr hari yg sebelumnya.



                                    :: RENUNG2 KAN & SELAMAT BERAMAL ::

                                            p/s : TQ sbb sudi baca blog hodoh ni :)
                                                                                                                      
                                         

4 comments:

  1. hehe..share motivasi..hehe..bkn pe elle,rmai kwn yg ade tgh sdh msti cri org..huhu..tibe2 rse cm pakar motivasi je.. :)

    ReplyDelete
  2. belajaq marketing tp jd pkar motivasi. =)
    http://keleboqmaneh.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. x slh stdy marketing tp jd kaunselor..hehe...my bro stdy electrical engineering tp leh ejaz2 bju cm tukang jahit.. :)

    ReplyDelete